سلام خدمت همه ی همراهان عزیز من امید محمودی هستم و امروز با یک مطلب بسیار مهم در مورد “نحوه انتخاب بهترین سایت های رپورتاژ” با شما عزیزان هستم.
متاسفانه این روز ها خیلی سایت برای انتخاب رپورتاژ وجود داره با DA های بالا اما بی تاثیر یا بهتره بگیم کم تاثیر که اغلب (Ignore) میشن به دلیل فیک کار کردن اون سایت ها و تبدیل اون صفحه ی رپورتاژی ما به مزرعه لینک که صد ها لینک خروجی داره و باعث بی اثر شدن اون رپورتاژ میشه و متاسفانه مرجعی هم به این موضوع اهمیت نمیده و همین باعث شده نه تنها تعداد این سایت ها کم نشه بلکه بیشتر هم بشن!
به همین دلیل من امروز به صورت کامل راه های تحلیل و بررسی سایت ها قبل از خرید رپورتاژ رو بهتون میگم که با چشم باز انتخاب کنید.
شاخص های اصلی انتخاب بهترین سایت برای رپورتاژ
سایت هایی مثل تسمینو و تریبون که مرجع اصلی درج رپورتاژ و همکاری با رسانه ها هستند چند مورد از شاخص ها رو به شما ارائه دادن که بر اساس این شاخص و معیار ها شما رسانه مورد نظرتون رو انتخاب کنید. این شاخص ها شامل موارد زیر هستند:
- تعداد بازدید ماهیانه
- رتبه سیمیلاروب
- قدرت دامنه (DA)
- اسپم اسکور
- رتبه دامنه (DR)
این مواردی هست که در سایت های انتشار رپورتاژ خیلی مورد توجه قرار میگیره اما باید بهتون بگم نه رتبه سیمیلار وب برای گوگل اهمیتی داره نه قدرت دامنه نه اسپم اسکور، حالا براتون سوال میشه که چرا اهمیتی نداره؟ دلیلش خیلی واضح هست، چون این متریک های اندازه گیری و ابزار ها اصلا برای گوگل نیستن برای ابزار های ( و… moz, ahref, similarweb) هستند. پس زیاد به این مورد اهمیت ندید، صرفا یه نیم نگاه به این متریک ها بندازید اما اولیت اصلیتون نباشه.
برای خرید رپورتاژ به چه مواردی توجه کنم؟
خب حالا طبیعتا برای شما سوال پیش اومده که به چه چیز هایی باید توجه کنم و باید چه مواردی بررسی بشه؟! ما دلیل انتخابمون در قدم اول تاثیر گذاری و در قدم دوم برند سازی و شناخته شدن هست اما باید ببنییم کدوم سایت ها به این مورد اهمیت میدن؟
یکی از پر تکرار ترین عبارت ها زیر رپورتاژ ها “این محتوا تبلیغاتی است” یا “این مطلب تبلیغاتی است و به درخواست سفارشدهنده منتشر شده است.” عملا قدرت برندسازی شما رو نصف میکنه و البته که گوگل هم این رو درک میکنه که مطلبی که داخل اون سایت قرار گرفته یک مطلب تبلیغاتیه.
حالا بریم یکی یکی متریک های مهم رو در انتخاب رپورتاژ بررسی کنیم
هم موضوع بودن سایت رپورتاژ با سایت شما
یکی از مهم ترین موارد در انتخاب سایت رپورتاژی این هست که سایتی که در اون رپورتاژ منتشر میکنید از لحاظ محتوایی و دسته بندی با سایت شما هم موضوع باشه مثلا شما در حوزه کامپیوتر فعالیت میکنید زومیت یکی از گزینه های خوب برای شما هست.
البته خیلی از حوزه ها هستند که سایت مرتبط با خودشون رو ندارن، خب طبیعتا در چنین شرایطی شما از سایت سایت ها باید استفاده کنید اما تا جایی که راه داره سعی در دسته بندی نزدیک موضوع به سایتتون قرار بگیرید.
بررسی ترافیک های ورودی سایت
این مورد خیلی خیلی مهمه، حتما بررسی کنید ببینید در اون سایتی که قراررپورتاژ درج کنید دقیقا ورودی هاش از چه طریقیه؟ آیا گوگله؟ یا سوشیال مدیاست یا ریفرال
چرا این موضوع مهمه به این دلیل که اگر ورودی سایت ریفرال باشه یعنی اون سایت به صورت فیک سعی میکنه DA سایتش رو افزایش بده که بتونه قیمت بیشتری بابت رپورتاژ بگیره و هرچقدر درصد ورودی ارگانیک بیشتر باشه یعنی این سایت از موتور های جستجو ورودی داره و به این معنیه که سئوی خوبی داره اون صفحه
برای بررسی این موضوع هم میتونید از سایت سیمیلار وب کمک بگیرید:
- وارد سایت similarweb.com بشید
- آدرس سایتی که قرار رپورتاژ برید رو بزنید
- قسمت Marketing Channels Distribution رو برررسی کنید

گزینه Direct هم به این معینیه که اون کاربران مستقیم وارد اون سایت میشن پس ورودی دایرکت هم خوبه
بررسی وضعیت ایندکس و کراول سایت
مورد بعدی که مهمه وضعیت ایندکس اون سایته و باید ببینید این سایتی که قرار رپورتاژ برید محتوای سایت شما رو چقدر طول میکشه ایندکس کنه
معمولا باید زیر 24 ساعت ایندکس بشه. برای اینکه بررسی کنید که یک سایت وضعیت ایندکسش در چه شرایطی هست باید مراحل زیر رو طی کنید:
- دستور site:آدرس سایت رو بزنید (مثلا site:omidmahmoodi.ir)
- بعد بخش بالا سمت راست محیط سرپ روی گزینه tools بزنید
- بعد any time رو روی past 24 hours بذارید

بعد بررسی کنید ببینید مطالبی که روز گذشته در اون سایت منتشر شدن آیا ایندکس هم شدن یا خیر؟ اگر ایندکس نشده باشن بنظرم دنبال سایت دیگه ای بگردین یا توی اولیت های بعدی از این سایت استفاده کنید.
بررسی وضعیت DA
خیلی از سایت ها هستن که با تقلب DA سایتشون رو افزایش دادن مثلا ارزش واقعی da اون سایت 10 هست اما یه دفعه توی دوماه به 60 رسید، خب این کاملا غیر منطقیه که توی دوماه از 10 به 60 برسید
نمونه Da فیک هم براتون میذارم که ببینید چه شکی هست

سایت شایا نیوز هست که از DA 10 به بالای 60 رسیده در کمتر از دو ماه، برای بررسی سایت های رپورتاژی از سایت websiteseochecker.com استفاده کنید.
بررسی موارد ON page سایت های رپورتاژ
چند تا از شاخص هایی که بهتون برای بررسی گفته شد برای قبل از بررسی موارد داخلی سایت هست و اگر از این فیلتر ها رد شد وقتشه که ادامه موارد رو بررسی کنید.
بررسی دسته بندی سایت رپورتاژی
سعی کنید به منتشر کننده رپورتاژ بگید تا اگر مقدور هست محتوای رپورتاژ شما در دسته بندی مرتبط قرار بگیره یا حداقل توی دسته بندی رپورتاژ قرار نگیره چون گوگل اون دسته بندی رو میشناسه
بررسی وضعیت لینک ها
مهم ترین بخش آنالیز سایت رپورتاژی این قسمت هست پس با دقت بخونید، حتما رپورتاژ های قبلی که در اون سایت منتشر شده رو بررسی کنید و ببینید آیا لینک ها فالو هستند یا نه؟ چون بعضی از سایت ها لینک نو فالو به سایت شما میدن (اگر استراتژی لینک سازی دارید میتونید از این سایت ها استفاده کنید که طبیعی بشه روند لینک سازیتون) و حتما بررسی کنید که اون صفحه نو ایندکس نباشه چون چند تا سایت بودن که صفحه رپورتاژشون نو ایندکس بود.
بعد از اینکه این مورد رو بررسی کردین لینک های خارجی اون صفحه رو تحلیل کنید ببینید توی صفحه ی رپورتاژ شما چند تا بکلینک خارجی وجود داره؟ سایت هایی هستند که بالای 100 تا بک لینک خروجی دارن داخل یک صفحه! خب از بین این 100 تا دو تاش هم برای شما باشه چه انتقال اعتباری برای شما میمونه؟
پس حتما بررسی کنید که تعداد لینک های خروجی خیلی کم باشه مثلا 20 تا خوبه ولی باز هرچی کمتر بهتر، برای بررسی لینک خروجی از اکستنشن SEO Quake استفاده کنید که آموزش این اکستنشن رو گذاشتم قبلا.
یه نکته هم بگم که لینک های تبلیغاتی شامل این بخش نمیشه منظور من لینک هایی هست که به شکل زیر هستند

بررسی URL سایت و تگ
دو تا از مواردی که باید توجه کنید این هست که نباید توی url رپورتاژ شما از عبارت repotage استفاده کنند و همچنین از تگ هایی مثل تگ تبلیغات یا رپورتاژ آگهی هم استفاده نکنند چون اثر گذاری رپورتاژ شما کم میشه یا شاید هم کلا ایگنور بشه.

نتیجه گیری
هدف من از اتشار این پست فقط این هست که پول هایی که هزینه میکنید دور ریخته نشه، همه ی ما هزینه میکنیم که بتونیم سود کنیم نه اینکه فقط جیب رسانه هایی رو پر کنیم که با فعالیت های فیک و غیر قانونی سعی میکنن سایتشون رو به این چیزی که نیست تبدیل کنند
باز هم موارد زیر رو به صورت خلاصه بررسی کنید:
- توی متن رپورتاژ از عبارت های پایان رپورتاژ استفاده نشه
- لینک های خروجی کم باشه
- از تگ های بی ربط استفاده نشه
- توی دسته بندی نا مرتبط قرار نگیره
- و….
اینجاست که اهمیت مشاوره سئو هم مهم میشه و میتونه جلوی همچین مواردی رو بگیره. مرسی از اینکه همراه من بودین در صورتی که سوال یا نظری داشتید حتما برای من ارسال کنید.