خیلی از سئوکار ها و متخصصین سئو در پروسه تبدیل شدن به یک سئوکار موفق چالش هایی دارند، این چالش ها موارد مانند راه های دریافت پروژه سئو، وظایف متخصص سئو، مهارت های سئوکار و آپدیت های مخلتف و موارد ترند روز است

این چالش هارا شما باید برطرف کنید تا تبدیل به یک کارشناس سئو موفق شوید. من امید محمودی هستم و تمام این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در بحث اولیه استراتژی سئوی خوب، می‌تواند به شما کمک کند تا همه این اهداف را و بیشتر از آن‌ها دست یابید.

کارشناس سئو کیست؟

کارشناس سئو، فردی است که به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو تسلط دارد. او دانش عمیقی از نحوه کار موتورهای جستجو و عناصر فنی و خلاقانه موجود در بهبود دیده شدن وب‌سایت دارد و توانایی مدیریت پروژه هایی دیگران را دارد و میتواند مشاوره سئو دهد و اصطلاحا SEO Manager نامیده میشوند.

وظایف کارشناس سئو

هر شخصی به عنوان کارشناس سئو، وظایفش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی وب‌سایت و تجزیه و تحلیل ترافیک سایت (از جمله ورودی ها و تحلیل رفتار کاربر)
  • توسعه و اجرای استراتژی سئو
  • انجام تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی مخاطبین هدف
  • پیگیری روندهای صنعت و بروزرسانی با تغییرات الگوریتم‌ها
  • همکاری با تولید محتوا کار ها و توسعه دهندگان وب برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت
  • تجزیه و تحلیل و گزارش دادن در مورد معیارهای عملکرد وب‌سایت

برای تبدیل شدن به کارشناس سئو موفق، شما باید دارای مهارت‌های زیر باشید:

  • مهارت تحلیلی قوی و توجه به جزئیات
  • مهارت ارتباطات و همکاری بالا
  • آشنایی با ابزار و نرم‌افزار سئو (مثل screaming frog ، ahref و…)
  • تا حدودی دانش HTML، CSS، JavaScript و سایر
  • توانایی نوشتن محتوای خوب و جذاب
  • آگاهی از روند آپدیت های موتور های جستجو و الگوریتم های گوگل
  • تجربه کار با تحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی

فرصت‌های شغلی متخصص سئو

کارشناسان سئو در حوزه های مختلفی مانند تجارت الکترونیک، آژانس های دیحیتال مارکتینگ، انتشارات، صنایع گردشگری و پزشکی و آموزشی، حوزهه های شرکتی، خدماتی، فروشگاهی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته یک کارشناس سئو لزوما نباید برای یک شخص یا یک تیم کار کند، کارشناس سئو میتواند بیزینس خود را تاسیس کند و آن را توسعه دهد.

چگونگی رشد حرفه‌ای

برای رشد حرفه‌ای به عنوان کارشناس سئو، باید خود را دائم بروز کنید و با روندهای جدید سئو و تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو آشنا شوید. همچنین، شرکت در دوره‌های آموزشی و مشارکت در پروژه‌های عملی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید.

فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی مخصوصا لینکدین افزایش دهید و در گروه های تلگرام فعال باشید، اگر مهارت بالایی دارید پیج اینستاگرام آموزش سئو بزنید و آموزش سئو رایگان به همکاران خود دهید.

پیشنهاد میکنم حتما در سمینارهایی مثل کندو شرکت کنید.

چگونگی تبدیل شدن به کارشناس سئو

علاوه بر موارد بالا، لازمه تبدیل شدن به یک کارشناس سئو چالش با پروژه های مختلف و رفع کردن انها میباشید. شما باید با استفاده از سواد خود تجربه های جدیدی کسب کنید و به کمک ارتباطات دانش خود را افزایش دهید به طوری که دیگران از شما به عنوان یک “متخصص یا کارشناس سئو” یاد کنند.

مدارک

مدارک مختلفی نظیر SEMrush، Google Analytics، Google AdWords و Yoast SEO برای کارشناسان سئو موجود است. دریافت این مدارک می‌تواند برای رزومه شما مفید باشد و به شما کمک می‌کند تا برای شغل مورد نظرتان آمادگی داشته باشید.

در ایران هم دوره های سئو هستند که به شما مدارک ارائه دهند مثل دوره سئو دانشگاه شریف محمدحسین صفاکرم یا دوره سئو کلاه خاکستری بابک بنادی

مدرک سئو شریف
مدرک سئو شریف

تجربه

تجربه در پروژه های مختلف می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های خود را به کار بگیرید و به کارشناس سئوی بهتری تبدیل شوید. معمولا هر پروژه چالش های خود را دارد و شما با گرفتن پروژه های مختلف و کسب تجربه میتوانید تبدیل به یک کارشناس سئو شوید.

تکنیک‌های سئو

مهارت هایی که شما در سئو دارید باید طوری باشد که دیگران شما را با آن مهارت بشناسند مثلا محسن طاووسی رو خیلیا با لینک سازی میشناسند.
شما هم میتوانید روی یک مورد تمرکز کنید مثلا سئو تکنیکال
مهارت های سئو به سه دسته کلی تقسیم میشود:
  • technical SEO: شامل موارد فنی سایت مثل سرعت سایت، متاتگ ها، استراکچر سایت و…
  • On Page SEO: شامل مواردی مثل لینک سازی داخلی، بهینه سازی محتوا و…
  • OFF Page SEO: شامل موارد لینک سازی خارجی، ریپورتاژ ها، بکلینک، برندینگ و…

علاوه بر این موارد تخصص هایی مثل تولید محتوا و تحلیل رفتار کاربر هم میتواند شما را جزو افراد با تسلط حوزه سئو نشان دهد.

نتیجه گیری

اصلا تبدیل شدن به یک کارشناس سئو موفق به چه دردی میخوره؟

اینجا رو به صورت عامیانه صحبت میکنم، یه سئوکار معمولی هیچوقت نمیتونه به درآمد خوبی برسه و معمولا کارمند میمونن با درآمد پایین که دائم دنبال پروژه هست، قیمت رو کارفرما تعیین میکنه و پروژه های معمولی دارید.

اما اگر تبدیل به کارشناس سئو حرفه ای و با تجربه بشید تمام قضایا فرق میکنه، این کارفرما ها هستن که به دنبال کار با شما هستند، تعیین قیمت با شماست و بودجه محدود وجود نداره، همه شرکت ها به دنبال جذب شما هستند حتی به صورت دورکار

این فرقی هست که یک متخصص سئو با سئوکار معمولی داره، موارد گفته شده رو رعایت کنید تا تاثیرش رو در روند کاریتون مشاهده کنید.

هر مورد، مطلب یا سوالی بود بپرسید خوشحال میشم جواب بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *